Attól félek, hogy a blog lassan egyfajta inger- és freaking out felfogófelületté válik, és nem biztosítja tovább az eddig már megszokot, szerintem igen kellemes mély-elgondolkodtató-vitaindító-személyes egyveleget, de tekintettel arra, hogy ez most egy speciális helyzet, a blog is egy speciális pályára kényszerül.
Szóval egyetemek. A jelentkezéseket az Egyesült Királyságba (UK) november 15-ig, Magyarországra pedig, ha jól tudom, februárig (?) kell leadni. Mondjuk ez utóbbi, őszintén megmondom, nem érdekel annyira, de minden bizonnyal rajta lesz a listámon legalább egy magyar egyetem is, szóval foglalkoznom kell vele.
Ha már itt tartunk, akkor időszerű lenne feltenni azt a kérdést is, hogy mit akarok tanulni? Nos, ezt még én sem tudom. Egészen eddig hittem, ha nem is sziklaszilárdan, de hittem, hogy a sorrend a következő lesz: 1) nemzetközi jog, 2) szociolágia, 3) politika, 4) irodalom. Ez a terv már alapjáraton bukott, ennek pedig egyetlen oka van: a UCAS (University Common Application System – a UK jelentkezés) egy speciális követelménye, az úgynevezett Personal Statement. A magyar oktatási rendszerrel ellentétben ugyanis nem mindenhol helyezik a hangsúlyt CSAK a jegyekre és a tanulmányi eredményekre (egyébként nagyon helyesen). A Personal Statement egy olyan esszé, ahol azt kell kifejtened, miért szeretnél egy adott tárgyat tanulni, mi motivál, mit értél el eddig, mi formált az életedben, stb. Magadról írsz. Ennek pontosan az a lényege, hogy kicsit kiszínezze a jelentkezőket, és hogy a semmi személyiséggel nem jelentkező überstréberek ne juthassanak nem fair előnyhöz. Muhaha.
Szóval ez a PS egy elég specifikus dolog, tehát elvből kizárja, hogy két különböző tárgyra ráhúzd. Nehéz lenne tehát ebbe mind az International Law-t, mind pedig a Literature-t belepasszírozni. Maradnak tehát azok a tárgyak, amelyek még valamilyen szinten egy motiváció alá vehetők: irodalom és szociológia, kiegészítve mondjuk publicisztikával és olasszal. Ezek olyan tárgyak, melyekhez passzolnak az emelt IB (érettségi) tárgyaim, így nem lesz gond a felvételivel. Jelenleg ez az elképzelés, de egyetemtől függően ez még lehet más is, bár szerintem ez már elég végleges.
És akkor most jön a nehezebb dió: az egyetemek. Ahogyan ezt már korábban is leírtam, nagyon, nagyon, NAGYON szeretnék Londonban tanulni. Hogy miért? Azért, mert szeretnék egy nagy, pezsgő világvárosban élni: ilyenben még sohasem volt részem. És ha már álmodunk, hát álmodjunk nagyot, és menjünk messzire!
Egyetemspecifikusan ez kettő intézményt hoz szóba: University College of London és Goldsmith University. A UCL egy patinás és nagyon rangos intézmény, a Goldsmith pedig egy viszonylag újabb, modern iskola, amely a humanitásokra fókuszál. London kívül is van egy választásom, mégpedig a University of Glasgow Skóciában. Magyarországon valószínűleg Corvinus vagy CEU, specifikus tárgyon még nem gondolkodtam, de egyelőre nem is szeretnék- habár, otthon jelentkezhetek akár egymástól radikálisan eltérő tárgyakra is. Feltéve persze, ha a rendszer nem cseszi el megint végzetesen az IB pontok magyar pontra átültetését, mint ahogyan ezt tették az idén (480 helyett 0 pont…).
Ez eddig mind szép és jó, megvan a tárgy, vannak egyetemek, otthon is és külföldön is. A nagy probléma azonban most jön: miből fogom én ezt kifizetni?
Kézenfekvő megoldás lenne a család, de ez nem egy járható út. Ok, hogy itt van nagyapám pálinkavállalkozása, de ezzel
több probléma is van. Mindenek előtt az, hogy nem egyedüli unoka vagyok, és nem követelhetek X millió forintot (durván két és felet) évente alanyi jogon. Másrészt pedig ott van a frissen lerázott apám, akivel célom mindenféle érintkezés elkerülése- azt tehát, hogy az egyetemi ügyeimbe beleszóljon, végképp nem akarom. Nameg elegem is van már abból, hogy mindig mindenben mások pénzére kell támaszkodnom. Oké persze, nincs még önálló keresetem, de a nyári történések után nagyon felerősödött bennem a vágy, hogy ezt a nagy, nagyon nagy dolgot egyedül vigyem véghez, hogy ezt magamnak oldjam meg a saját erőmből. Még akkor is, ha ezért áldozatokat kell hoznom.
Anyukám sajnos nem keres annyit, hogy ebben támogatni tudna, a saját pénzem pedig szintén nem elég még egy évre sem.
Szóval akkor mégis hogyan? Egy átlagos évi tandíj összege a UK-ban durván 9000 font. Ebből nekem 3000-t kell fizetnem, a többit kifizetni helyettem az Európai Unió, lévén, hogy az ő területükön tanulok tovább (imádom ezt a szervezetet, komolyan <3). A fennmaradó összeg tehát jóval kevesebb, és egy dán vagy svéd fizetéshez mérve még nem is jelentene akkora terhet- de egy magyarnak sajnos igen. Így hát nem marad más út, mint kihasználni az EU másik előnyét, mégpedig azt, hogy bármely tagállamban ‘otthoni diáknak’ számítok, így jogosult vagyok diákhitelre.
Ez elsőre talán rosszul hangzik, de a részletek igen kecsegtetőek. A diákhitel fedezni tudja az egész fennmaradó tandíjat, és a törlesztést nem kell megkezdeni addig, amíg nincsen egy olyan stabil munkám, amivel évente legalább 15.000 fontot keresek. És ha van is ilyan, az éves törlesztés akkor sem haladhatja meg a kereset 9%-át. Ez szerintem egy elég normális és biztonságos rendszer, mert nem kell az adósság miatt aggódni addig, amíg nincs pénze az embernek- mégpedig annyi pénze, amiből képes is fizetni egy ésszerűen meghatározott mennyiséget.
Viszont akkor még nem laktam sehol, nem ettem, nem ittam semmit, nem mentem sehova, nem vettem magamnak semmit sem… Ezekre ott van a másik megoldás, a munka. A UK-ban működő csomó diákszervezet segít munkát találni egyetemen belül és kívül, törvényes keretek között, adóvisszaigénylést biztosítva. Az angol bérek pedig jóval magasabbak mint a magyarok, és nem egy londoni ismerősöm dolgozik ilyen rendszerben, és képes finanszírozni magát.
Ha Skóciába megyek (amit egyébként nem szeretnék) akkor jóval egyszerűbb a helyzet, mivel a skót állam átvállalja a fennmaradó 3000 fontot, így nincsen tandíj (skótoknak és EU diákoknak, angoloknak van. Necces…). A többi költséget pedig szerintem ugyanúgy fedezni tudnám munkából.
Budapestről nem sok mindent tudok, bár, mint utolsó lehetőség, nem is nagyon akarok egyelőre mélyebben beleásni a dolgokba, mert szerintem nem lesz rá szükség.
Tehát ennyit az egyetemekről – egyelőre. És most vissza Old Officesba, holnap suli. És kezdődik a mókuskerék – vagyis, pontosabban, tovább folytatódik – mert jön egy csomó egyetem prezentálni, Oxfordtól kezdve kanadai egyetemeken át mindenig. Nem fogok unatkozni, ez már biztos.
Remélem sikerült egy elég átfogó képet felfestenem arról, hogy mi foglalkoztat mostanában, mi az, ami az időm és energiám nagyrészét leköti. És továbbá azt is remélem, hogy ezzel sok ember kérdést megválaszoltam még kérdezés előtt
Bocsi tényleg, de szerintem a blogom – kisebb – nagyobb megszakításokkal – most egyfajta közvetlen közvetítőként fog szolgálni, és háttérbe szorul a mélygondolat- közvetítő szerepe. De nyugalom, dolgozni fogok ellene
3.6.4
captain@paperboat.hu


Comments 17
nagyon szép tervek. ezekhez csak kitartást és sok szerencsét tudok kívánni
Posted 06 Sep 2010 at 8:33 pm ¶Hááát drága Kapitány…Nem tudom kint hogy működik a diákhitel, de itthon nekem biza 4 (!) hónappal a tanulói szerződés megszűnése után el kell kezdeni visszafizetni attól függetlenül, hogy van-e munkám…
Posted 07 Sep 2010 at 6:10 am ¶Ennek azért alaposan nézz utána mielőtt ilyesmibe belemész.
Valóban nagyon szép tervek, sok sikert a megvalósításhoz.
(Ohh Istenem, külföldön tanulni – nekem max. ösztöndíj marad, de arra majd rástartolok.)
Posted 07 Sep 2010 at 6:30 am ¶London nem könnyű hely, de ha ott szerzel valami használható diplomát, azért az nagy előny.
Posted 07 Sep 2010 at 8:36 am ¶New York szóba se jön? Ha már nagy álmok.
Oxford/Cambridge?
Hanson: igen, hazánkban a suli végeztével – munka nélkül is – fizetni kell, de amíg nincs munkád, nem olyan sok az az összeg, a minimálbér 6%-a. Tudtommal a britek tanulmányozták is a magyar modellt, mert tetszett nekik.
De igazad van, alaposan utána kell nézni!
Posted 07 Sep 2010 at 9:34 am ¶Gyere Glasgowba!!! Jajajaja de jó lenne!!!! De komolyan csak írd be a “blue formodra”. És tudod h mit olvastam Glasgowról??? Hogy tök aktív a meleg közösség, van egy csomó meleg bár meg különböző szervezeteik…stb… Nah, de viccet félre téve(komolyan nem hagyhatod ki a választűsaid közül): ha segítségre van szükséged csak emailezz, szívesen olvasnék EE, meg PS…-t
Posted 07 Sep 2010 at 9:55 am ¶Amúgy szomorú hír: CSAk munkából valszeg nem tudod finanszírozni az összes költségedet, de 2-3 hónap múlva tudok majd többet is mondani. Aztán majd mesélj nekem Predictidekről meg ilyenekről…
BTW felvi… 2 napja írtak h elfogadták a fellebezésemet…fasza..most ki kell találnom h mikor, hogyan, hol tudok beiratkozni és azt h hogyan tudom elintézni h halasszak. Mindezt úgy, hogy vasárnap: take off!!!!!!
Take Care
A diákhitel valóban úgy indult, hogy csak akkor kellett elkezdeni a törlesztését, amikor a volt hallgató elhelyezkedett. Aztán jöttek az újak, és az igazságosság jegyében ezt is módosították, azaz most a pályakezdő munkanélkülieket még ez is terheli.
Posted 07 Sep 2010 at 11:46 am ¶Egy biztos: nézz utána, pontosan hogy van most.
Figyu!
és:-((
Posted 07 Sep 2010 at 3:16 pm ¶Készülj fel minden lehetőségből maximális precizitással, semmi naiv, jóhiszemű hozzáállás, csak abszolute reálisan, és beszélünk róla. Kérj minél több véleményt tapasztaltakról, vedd fel a kapcsolatot olyanokkal, akik megpróbálták, vagy megcsinálták! A mondott szó nem elég. Hivatalos, fekete-fehéren leírd dolgoknak adj csak hitelt!
Nem értem, Skócia miért nem jó! Persze mégsem London, de ki tudja?, lehet egyszer ott fogsz élni…
meztelencsiga: köszönöm
Hanson, 979: a diákhitel egy elég jól kinéző megoldás, nemsokára én is többet fogok majd tudni róla.
Andreo: elhatározás kell és semmi több…
Mikoyan: egyetemfüggő, bár nem elég, ha csak az egyetem neve szerepel a papíron, tudás ÉS gyakorlat is kell mögé.
SPF: Gondolkodtam rajta, de Amerika külön felvételi rendszer, ehhez pedig nincsen kedvem.
Oxbridge: voltam tegnap a prezentációjukon, őszintén szólva nem látom, miért jelentene többet egyik is, mint mondjuk UCL. Konzervatív egyetemek dögnehéz bejutással és földhözragadt elvekkel.
Seconda:
:D aww az nagyon jó lenne
tuti rajta lesz blue form-on, a többit még nem tudom. Hát, nem tudom, én a nagyrészét szeretném munkából fedezni, ha lehet, az egészet is akár. Majd meglátjuk. Szollár Andris is magának fedezte az Imperialt, pedig az sem olcsó. Predicted, EE meg PS: ha készen lesznek / tudom már őket, e-mailezek és olvashatsz.
anya: igen, kapcsolatban vagyok
az interjúm nemsokára eljön, akkor már többet tudok mondani.
Posted 07 Sep 2010 at 3:41 pm ¶anyujának sem lehet könnyű, aki a Brit-szigeten tanul 5 évig, az már nem nagyon fog hazajönni… Na nem mintha most itthon lenne.
Csak úgy átérzem.
Sikerülni fog az a London, úgyis annyira szeretnéd.
Posted 07 Sep 2010 at 5:09 pm ¶Feladtad a leckét magadnak, de ez (is) így van rendjén
Posted 07 Sep 2010 at 6:19 pm ¶Különösebben nem tudok hozzászólni, de sok nagy kalappal kívánok a megvalósításhoz. Jó volt végigolvasni, azt pedig különösen, hogy jól előre gondolkodsz! Személy Skóciára szavaznék, de nem tudom megmondani miért…
Skóciában rettenets az időjárás, sztem oda ne menj:D.
Posted 07 Sep 2010 at 7:48 pm ¶Miért lett az IB itthoni értéke 0? Nekem volt olyan sulitársam, akinek az amerikai érettségi után itthon is kellett érettségizni, aztán két évvel később másik iskolatársaknak pedig decemberre ismerték el, de elismerték. Nekem fősulin volt olyan élményem, hogy azt mondták, hogy nekünk mindent lehet, és azért nem érthet minket hátrány, mert külföldön voltunk tanulni, meg kellett oldják, és meg is oldották. Itthon egyébként a BCE és a CEO elég jók, és onnan simán ki lehet jutni ösztöndíjjal Londonba. Azért nyilván elsődleges célod legyen az, hogy egyből kijutsz Londonba:) Egyébként látom már sokkal több lehetőség van, mint néhány éve volt, amikor épp csak EU lettünk, pedig már akkor is sokkal könnyebb volt nekünk, mint akár az egy évvel korábbiaknak.
Posted 07 Sep 2010 at 8:55 pm ¶SPF!
Posted 07 Sep 2010 at 9:37 pm ¶Köszi az együttérzést! Őszintén szólva akkor leszek boldog, ha a gyerekeim boldogok. Most egyelőre úgy látom, elég sok lemondással fog ez nekem járni, de magányos így sem leszek.
Captain! Hajrá!!!!
SPF: Én láttam anyuját boldognak, akkor is, amikor Captain elutazott:) Jól viseli;)
Cimbi: úgyis ott fogsz tanulni, ahol szeretnél:) Te ilyen vagy. Mint gimiben azok, akik sírtak, hogy rosszul fog sikerülni a dolgozat, mégis mindig ötöst írtak:) Csak te jó értelemben vagy ilyen:) Szóval én nem félek attól, hogy ne menne!:)
Posted 09 Sep 2010 at 4:20 pm ¶Na cshő!
Nézd csak, én is elkezdtelek olvasni.:)
Posted 09 Sep 2010 at 11:53 pm ¶UCL-be iszonyat nehéz bekerülni, asszem tavalyról csak Juan-Marconak sikerült a 42es predictedjével (ha jól emléxem). Azelőtt is csak 2en kapták meg. Szóval nem lehetetlen, de ne lepődj meg ha nem jön össze. A másik sulit nem ismerem.
Amikor én jelentkeztem tavaly, akkor megvolt a fix 4 választásom és 5-nek csak úgy beraktam Edinburghot (Seconda adta az 5letet). De mióta tudom, hogy sikerült és oda m1ek nagyon örülök neki. De úgy saccolom, hogy még így is bele fog kerülni egy olyan évi 2 millióba. Fogok is dolgozni remélem. Ami még sikerült, az az, hogy találtam külsős ösztöndíjat (GE dolgozók gyermekeinek). Nem sok ugyan: egyszeri félmilla, de sztem Te is nézz körül, hátha olyat látsz amit én nem.
Londonban amúgy természetesen a megélhetés is drágább. Ezért ment Reza asszem Yorkba. Szal ne ragadj le Londonnál! Egy város nem csak attól pörgős, hogy 10millióan lakják, hanem, hogy mondjuk sok benne a diák.
Szóval lehet követned kéne elődeidet és Glasgowba vagy Edinburghba menni. Mind2 több mint félmilliós lakosú, színvonalas 1etemmel, és így lenne talán a legolcsóbb külföldön tanulnod. Tudom, szar az időjárás. Ez engem is aggaszt. Nemsokára tudni fogom megéri-e, mert hogy a co-yearem szavaival éljek:
vasárnap take-off!!!
Secondo
Secondooo welcome ^^
Posted 10 Sep 2010 at 8:13 am ¶Oh,remelem ezt a 2millat alabecsulod. Osztondijakat nezegetek folyamatosan, hatha van valami.Te erre hol talaltal ra?
UCLben azert gondolkodom,mert tavaly is tobb embernek osszejott (Alma,Liv),es foleg az utolson batorodtam fel, leven hogy ha neki osszejott,akkor siman nekem is.
Mindenkeppen lesz Glasgow vagy Edinburgh jeloles, vannak nagyon szimpatikus courseok,amik tetszenek. Az idojaras engem is elegge nyomaszt (mondjuk most Duino is hasonlo),de valamit valamiert. Asszem.
A vasarnapi takeoff es az elso partik utan majd meselhettek valamit,milyena skot elet
Hugs
Primo
Post a Comment